Searching over 5,500,000 cases.


searching
Buy This Entire Record For $7.95

Download the entire decision to receive the complete text, official citation,
docket number, dissents and concurrences, and footnotes for this case.

Learn more about what you receive with purchase of this case.

Reeves v. American Broadcasting Companies Inc.

decided as amended.: October 11, 1983.

GEORGE C. REEVES, PLAINTIFF-APPELLANT,
v.
AMERICAN BROADCASTING COMPANIES, INC., ROONE ARLEDGE, AND EVERETT ERLICK, DEFENDANTS-APPELLEES, V. JOSEPH O. GIAIMO, COUNTERCLAIM-DEFENDANT



George Reeves appeals from a judgment of the United States District Court for the Southern District of New York (Henry F. Werker, Judge), granting summary judgment to American Broadcasting Companies and Roone Arledge dismissing the defamation count in Reeve's complaint against ABC and Arledge. Affirmed.

Kaufman, Meskill, and Pierce, Circuit Judges.

Author: Kaufman

KAUFMAN, Circuit Judge:

A nation which prizes free expression must support lofty sentiment with meaningful legislation. The noble guarantee against laws abridging the freedom of the press, enshrined in the First Amendment, would be incongruous indeed, were any federal or state statutes to punish a journalist for accurately reporting allegations of wrongdoing in a matter of public interest. We said in Edwards v. National Audubon Society, Inc., 556 F.2d 113, 115 (2d Cir. 1977), an unfettered press "must be the most cherished tenet" of a self-governing society. Since New York Times v. Sullivan, 376 U.S. 254, 11 L. Ed. 2d 686, 84 S. Ct. 710 (1964), federal courts have sought to give practical effect to this ideal. In Edwards supra, we discussed the import of assuring that accurate reports of newsworthy accusations of malfeasance be immune to action under defamation laws, since "fair and dispassionate" news accounts would be discouraged and public enlightenment on matters of concern would thereby be diminished. Edwards v. National Audubon Society, Inc., supra, 556 F.2d at 122.

We are invited today to reverse a finding of statutory privilege completely consistent with these basic democratic values. George Reeves asks us to rule that granting summary judgment in favor of the American Broadcasting Companies, Inc. ("ABC") on his defamation count was erroneous because a California statutory privilege does not extend to reports of charges made to a grand jury. We are convinced the statute was correctly construed and our conclusion is buttressed by fundamental precepts of free expression. Accordingly, we affirm the judgment. Before turning to the legal questions presented, we believe it would be useful to set forth the facts so that the legal issues are placed in focus.

FACTS

In recent years, the entertainment industry has been buffeted by controversy regarding the intricate financial maneuvers which characterize the world of show business. Some entertainers alleged producers were cheating them of profit participations (as in the case of James Garner and the television program "The Rockford Files"). Movie mogul David Begelman was forced to resign as President of Columbia Pictures when proof of bookkeeping irregularities was brought to light, although Begelman's exile from Hollywood was brief and he once again produces films.

The history of the instant dispute began when an attorney for ABC named Jennifer Martin charged in 1979 that top network executives colluded with producers Aaron Spelling and Leonard Goldberg to defraud Robert Wagner and his wife, the late Natalie Wood, of their 46% profit participation in the popular television show "Charlie's Angels." Martin's contentions, in sum, were that the producers inflated expenses and were permitted to do so by ABC officials whose responsibility was to assure the legality and propriety of financial dealings. Martin directly implicated one of her superiors in the Contracts Department, ABC Vice President Ron Sunderland, who, according to Martin, bluntly told her Spelling and Goldberg were "blanking the Wagners out of their money." Reeves, at that time Senior Vice President for Theatrical Motion Pictures and Television Affairs for ABC, was Sunderland's superior and accordingly allegedly associated with the claimed misdeeds.

ABC was concerned about the charges, since the network and Spelling-Goldberg enjoyed a lucrative association dating to the 1960s. The producers supplied the network with such successful and profitable programs as "The Mod Squad," "Starsky and Hutch," "Fantasy Island," "Hart to Hart" (in an ironic turn, starring Robert Wagner), and "The Love Boat." The Spelling-Goldberg creation which aroused Martin's suspicions, "Charlie's Angels," was a fanciful detective program featuring an unseen man supervising three glamorous female investigators who managed to bring malefactors to justice while remaining pulchritudinous throughout. The network quickly concluded an internal investigation into Martin's charges led by a lawyer who had represented ABC in the past. The report was brought to the attention of the Los Angeles County District Attorney, who commenced a grand jury inquiry into the allegations. The Securities and Exchange Commission, Federal Communications Commission, and Department of Justice also were to examine the accusations in the months ahead. No formal charges were ever filed against any individual or corporate entity.

The investigations were not yet public knowledge when Jennifer Martin was fired, allegedly for incompetence, late in 1979. She repeated her story to the news media in 1980, and extensive coverage in the New York Times, People, Time, and other publications ensued. Reeves gave several interviews, including one with the Times. Later in the year, ABC News, a division of ABC, determined to broadcast a story on the allegations. The story was prepared for the network's nightly news report, normally devoted to international affairs, domestic politics, and other weighty matters. Public interest in, and media attention to the "Charlie's Angels" affair seemed to vindicate the truth of the nostrum, "Everyone has two businesses: his own, and show business."

The story was aired on the network's "World News Tonight" program on August 25, 1980. ABC's anchorman the late Frank Reynolds and correspondent Charles Gibson together spent 4 minutes, 20 seconds on the report. Gibson explained Martin's accusations that the Wagners were being defrauded, and reported charges of favoritism between Spelling-Goldberg and top ABC officials, who were real estate business partners of Goldberg. The story mentioned ongoing grand jury and SEC investigations and noted no indictments or charges had been filed.

Reeves had given a 10-minute interview to ABC in which he commented on the story. The broadcast report contained a ten-second denial from Spelling ("There was never, never any effort to deprive Mr. and Mrs. Wagner of one cent of the profit they would share as a result of their profit participation in Charlie's Angels") and a four-second excerpt from the Reeves interview:

ABC Reporter: It was Sunderland, [Martin] claims, who told her bluntly that with the exclusivity billing, Spelling-Goldberg were "blanking the Wagners out of their money."

Reeves: Now I said to Ron, I said, "Ron, did you say that? That's crazy man. How the hell do you know something like that?" He said, "Well, I . . . I was just . . . I blew my top." I said . . . he ...


Buy This Entire Record For $7.95

Download the entire decision to receive the complete text, official citation,
docket number, dissents and concurrences, and footnotes for this case.

Learn more about what you receive with purchase of this case.